Autógáz beszerelés
Mi így csináljuk!
Az autógáz rendszer beszerelése előtt az adott gépjárművön műszeres CO méréssel vizsgáljuk a motor, a kipufogórendszer és egyéb érzékelők, szenzorok állapotát, keresve a tökéletes működést esetleg befolyásoló tényezőket, hibákat. Ha hibát találunk a mérés és a szemle folyamán, beszerelést kizáró okot, akkor javaslatokat teszünk az esetleges további teendőkre.
Ha minden rendben van, következik a beszerelési árajánlat pontosítása, munkalap és megrendelő lap kitöltése, a beszereléshez szükséges adatok és a mérési eredmények írásos rögzítése. A Megrendelőt tájékoztatjuk a beszerelésre kerülő rendszer egyedi sajátosságairól (előnyök, esetleges hátrányok) garanciális feltételek, kötelező karbantartás stb.
A megrendelt autógáz rendszert a megrendeléstől számított 3-5 napon belül szereljük be. A beszerelés komplett kivitelezését két napra vállaljuk. A második nap folyamán a beüzemelt, bekalibrált és kipróbált gépjárművet adjuk vissza a Megrendelőnknek.
Az autógáz rendszer beszerelés főbb fázisonként
Az egyedi anyagok beszerzését követően következik még beszerelés előtt a beépítésre váró alkatrészek minőségi ellenőrzése (működőképesség, biztonság, egyedi azonosítószámok egyeztetése).
***
Elsőként helyére kerül az autógáztartály, ami lehet hengeres formájú vagy toroid a pótkerék helyére szerelhető.


***
A tartály egyedi rögzítését követően beépítésre kerülnek azok az átvezető csonkok ahol a töltő és üzemi gázcső be lesz vezetve a tartály bekötési pontjához.
A tartályra rászereljük a mérőműszert (multiszelep).
***
Kijelölésre és felszerelésre kerül a távtöltő nyílás (tankoló szelep):

***
A gépjármű motorterébe felszereljük a gáz reteszelő mágnes szelepet és a nyomásszabályzó és egyben (elpárologtató) reduktort.
A karosszéria alján, kívül az egyéb csőrendszerek mellett a kipufogótól minél távolabb végigvezetjük az üzemi gázcsövet és karosszéria bilincsekkel rögzítjük a fenéklemezhez majd a cső két végét bekötjük az előbb említett tartály szelepbe és a gázszelepbe hollanderes zsugorkötésekkel.
Továbbá a gázszelep és a reduktor közé is kialakítjuk és beszereljük az üzemi összekötő gázcsövet.
***
Szintén a karosszéria alján a kipufogórendszertől minél távolabb (min. 10-15 cm) felszerelésre és bekötésre kerül a töltő gázvezeték a tartályszelep és a töltőnyílás között.
Végigvezetjük és rögzítjük a szintjelző egység és a tartályszelep vezérlő vezetékeit majd a tartályszelepbe ezeket a megfelelő elektromos kötőelemekkel bekötjük.
A gépkocsi alja és a csomagtartó kész.
***
Következik újra a motortér.
Továbbiakban most egy korszerű szekvenciális gázrendszer beszerelését ismertetjük, de eddig a porlasztós és a hagyományos injektoros autók beszerelése is az előbbiekben leírtak szerint történik.
Tehát továbbiakban henger szelektív vagy szekvenciális rendszer.
***
A motor szívócsövébe az előzőekben pontosan kimért helyekre befúrásra kerülnek a légnemű gáz bejuttatására szolgáló kalibrált (teljesítmény függő) fúvókák.
***
Felszerelésre kerülnek az elektromos injektor mágnes szelepek (mátrix, pan, stb.)
Gázálló gumicsövekkel összekötjük a befúrt fúvókákat az injektor mágnes szelepekkel, majd csőbilincses rögzítés következik.
***
Az injektor mágnes szelepek közös gázcsonkját és a reduktort is gázálló gumicsővel kötjük össze. Szintén csőbilincsekkel rögzítjük a gázszivárgás megelőzése érdekében. Ebbe a csőszakaszba kerül beszerelésre a légnemű gázszűrő, ami az injektor mágnes szelepeket védi a mikró szennyeződésektől.
***
Ezt követően a reduktor vízterét bekötjük a gépjármű hűtő víz körébe azért, hogy a reduktoron átáramló gáz légneművé váljon a forró víztől.
***
Felszereljük a szívócső nyomásérzékelő szenzort és a szükséges vákuum csöveket a megfelelő szerelvényekre és a szenzorra felrögzítjük.
***
Az utastérbe a műszerfalra felkerül az üzemmódváltó gázkapcsoló.
***
Kifúrjuk az átvezető gyűrű helyét a tűzfalon. Itt kerül majd átvezetésre a kapcsoló kábelkötege.
***
Felrögzítjük a gázvezérlő kompjútert (ECU) a motortérbe egy a környezeti hatásoktól védett helyre.
A mechanikus munkákkal akár végeztünk is.
Következik a rendszer elektromos bekötése.
A kompjúterre rögzítjük a dupla kábelköteget.
Szétosztjuk a megfelelő végpontokhoz, alkatrészekhez (reduktor, gázszelep, injektor mágnes szelepek, a gépjármű gyári injektor vezetékköteg, lambdaszonda, üzemmódkapcsoló, vákuum szenzor, gáz szintjelző, stb.) és a megfelelő csatlakozókkal rögzítjük, bekötjük azokat.
Most már mindjárt kész is vagyunk és megyünk a gázkútra tankolni.
Szivárgásellenőrzés nitrogénnel majd tankolás után szivárgásjelzővel.
***
Üzem meleg motornál kezdődhet a rendszer számítógépes beállítása kalibrálás, CO ellenőrzés:
ZAVOLI RENDSZER PROGRAMABLAKOK



LANDI RENDSZER PROGRAMABLAKOK



A sikeres beállítást követően próbaút ahol teszteljük a beszerelt gázrendszer megfelelő működését.
Ha a teszt sikeres, jó a teljesítmény és az alapjárat ill. egyéb paraméterek akkor kész vagyunk.
Ez azért nem volt kevés munka!
Ha valami nem tetsző tényezőt vélünk felfedezni, akkor számítógépes állítással korrigálunk, amíg jó nem lesz.
Persze ez ritka, hogy nem jó, mert mi minőségi alkatrészekből nagy szakmai múlttal rendelkező Olasz Zavoli cég termékeit szereljük. Részletesebben az „Autógáz rendszerek” menü alatt.
Kitöltésre kerül a garancia füzet, a gázbiztonsági szemle tanúsítvány.
A gépjárművel együtt átadjuk a gáztartály egyedi nyomáspróba bizonylatát és az átalakítási engedélyt.
Ezekkel az okmányokkal lehet gázüzemre vizsgáztatni a gépjárművet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. Bővebben a Szerviz / Műszaki vizsgáztatás menüben.