Karbantartás és szerviz
Mint minden használatban lévő berendezéseknél, gépeknél az üzembiztos működés érdekében szükséges az időszakos karbantartás és az elhasználódott alkatrészek cseréje igénybevétel függvényében, bizonyos eltelt üzemóra vagy kilométer megtétele után.
Ez nincs másképp a gépjárművek esetében sem. Különösképpen, ha nem csak benzin üzemanyag ellátó rendszerrel van szerelve az adott jármű hanem kettős üzemű benzin-gáz (LPG).
Időszakos karbantartás keretén belül javasoljuk benzin-gáz üzemű autóknál 10-15.000 km megtétele után a gyártó által előírt alkatrészcseréken kívül minden esetben a motorolaj, motorolaj szűrő, levegőszűrő, gyújtó gyertyák (ha nem platina) cseréjét.
Extrém példaként említést érdemel, hogy kopottabb motoroknál nem elégséges az elfogyott motorolaj utántöltése, ez nem helyettesíti az olajcserét! A motorolaj szűrő és a levegőszűrő nem tisztítható és mosható alkatrészek. A birizgálás következtében a már kirakódott szennyeződések újra vándorolnak a motorba és különböző meghibásodásokat okozhatnak. A gyújtógyertyák nem bírnak ki 100-150.000 km-t hibamentesen még akkor sem ha amúgy az autó működik vele, mert nem megfelelő a hatásfok ennyi kilométer futás után.
Gázüzem esetén, főleg hagyományos gyújtórendszerű autóknál, szükséges a gyújtásrendszer időszakos ellenőrzése.
Gázüzem esetén azoknál a gépjárműveknél, ahol manuális állítású a szelephézag szükséges a sűrűbb ellenőrzés! Hagyományos külső keverékképzésű gázrendszereknél 10.000 km megtétele után szükséges a gázszűrő csereéje a gázszelepben. Modern szekvenciális belső keverékképzésű gázrendszereknél 10.000 km-nél gázszelep szűrő és 20.000 km-nél gázszelep szűrő és légnemű mikró szűrő csere is szükséges.
Az előbb említett régebbi típusú gázrendszereknél 40-60.000 km-enként szükséges a reduktor –nyomásszabályzó egység felújítása, ha a következőket észleli:
1. Hidegindítási nehézségek
2. Szokatlanul nagy gázszag
3. Teljesítmény csökkenés
4. Alapjárat egyenetlenség
5. Fogyasztás növekedés
A komolyabb szekvenciális gázrendszerek a megfelelő karbantartások megléte esetén 150- 200.000 km megtételét követően is működhetnek hibamentesen. Hogy melyek a komoly rendszerek és melyek kevésbé azt az autógáz rendszerek menü alatt taglaljuk.
Az viszont tény szinte minden termék esetében, hogy az ár tükrözi a minőséget! Nagyon olcsón ritkán lehet tartós és megbízható terméket előállítani.
Visszatérve a karbantartáshoz, az időszakos szerviz kapcsán le kell ellenőrizni az autógáz rendszer szivárgásmentességét a gázcsövek csatlakozási pontjainál és a gázrendszer részegységek mechanikai sértetlenségét.
Az előzőekben említett kiegészítő LPG revíziós tevékenységek miatt célszerű olyan szakszervizt választani amely egyben vállalja a benzines és a gázos oldal karbantartását és szükség szerinti javítását is. Így vélhetően megkímélhetjük magunkat attól a kellemetlenségtől amit sokszor az okoz, hogy a gázautó szerviz nem vállalja az általános autószerelést, illetve egy általános autó javító nem minden esetben vállal gázüzemű autót vagy csak a benzin oldalt és maga a gázrendszer felülvizsgálatát, javítását nem.
A berendezés az égéstérbe juttatott adalék segítségével lelassítja az elhasználódási folyamatokat, amelyek a gázüzem miatt egyes motortípusoknál jelentkezhetnek.
A rendszer működése a következő:
A berendezés egy folyadék tartályból és egy adagoló egységből áll.
A rendszer vákuum elven működik.
A motor közös szívócsövének egy pontján kalibrált furatú fúvókán és csővezetéken keresztül juttatjuk be a felsőkenő folyadékot a motor égésterébe. A járó motor vákuum hatása kapcsán szívja be a beállított felsőkenő folyadék mennyiséget.
A feltöltött 500 ml. mennyiség a rendelkezésre álló tapasztalatok alapján 5-8000 km megtétele alatt fogy el.
Ezt időszakosan ellenőrizni kell és szükség szerint az elfogyott folyadékot pótolni szükséges!