• Menü
  • VAG Csoport
  • Dióhéjas tisztítás
  • Autó szerviz
    • Autó szervizünk szolgáltatásai
    • Teljes körű autójavítás
    • Fékfolyadék csere
    • Műszaki vizsgáztatás
    • Kipufogó javítás
    • Ózongázos klímatisztítás
    • Műszeres diagnosztika
    • Dióhéjas tisztítás (szívósor és szelep tisztítás, koksztalanítás)
  • Autógáz
    • Autógáz ismertető
    • Miért előnyös váltani?
    • Megtérülési kalkulátor
    • Autógáz beszerelés
    • Gyakori kérdések
    • Karbantartás és szerviz
    • Autógáz rendszerek
    • Karburátoros autógáz rendszer
    • Hagyományos hengerenkénti injektoros
    • Központi injektoros autógáz rendszer
    • Szekvenciális autógáz rendszer
  • Hatósági eljárások
    • A hatósági eljárások
    • Engedélyek
    • Gázbiztonsági tanúsítvány
    • Gáztartály nyomáspróba
  • Gumiszerviz
  • Klíma szerviz
  • Blog
  • Kapcsolat
Dióhéjas tisztítás, autószerelés, autójavítás, klíma szerviz Flopex Dióhéjas tisztítás, autószerelés, autójavítás, klíma szerviz Flopex
Dióhéjas tisztítás, autójavítás, autószerelés,
autógáz rendszerek javítása (LPG), klíma szerviz

Gyakori kérdések

Mi az oktánszám?

Az oktánszám a motorhajtó anyagok minőségét jelölő szám, a hajtóanyagok kompressziótűrését jelöli. A mérendő motorhajtó anyagot izooktánból (izooktán-C8H18) és n-heptánból (C7H16) komponált keverékkel hasonlítják össze. A mérendő üzemanyag kompressziótűrés szempontjából azonos tulajdonságokkal rendelkező keverék térfogatszázalékban megadott izooktán tartalmát nevezzük oktánszámának. Tehát például a 95-ös benzin nyomástűrése azonos a 95 (V/V)% oktánt és 5 (V/V)% heptánt tartalmazó keverékével.

Igaz-e, hogy az LPG oktánszáma 100 felett van?

Az LPG oktánszáma általában 90 és 105 között változhat attól függően, hogy mennyi propánt és butánt valamint adalék és szennyező anyagot tartalmaz. Magyarországon a valóság figyelembevételével a gázforgalmazók által árusított LPG oktánszáma 95 körül alakul. Az LPG tüzelőanyagok nagyon jó kopogásállóak a magas oktánszámból kifolyólag (propán: 111, bután 102)

Hogyan hat ez a motorra?

A fentiekben említett módon függ össze az oktánszám a kompresszió tűréssel.

A motor működésére ez mint az előgyújtás nagyságára hat ki. A modern gépjárművek előgyújtás szabályzása egy speciálisan a motor paramétereire hangolt gyújtástérkép és a kopogásérzékelő jelei alapján történik. Így gázüzemben nagyobb előgyújtás engedhető meg. A kedvező nyomás és gyulladási viszonyok következtében lágyabb, elnyújtottabb égés zajlik le a hengerekben.

Miért nő meg az olajcsere ciklusideje?

Mivel a kereskedelmi forgalomban ma már csak ólommentes benzin vásárolható így a mai korszerű konstrukciójú, katalizátoros motorok kialakítása, a szelepülékek és a szeleptányérok illetve szelepvezetők anyagának helyes megválasztása lehetővé teszi az ólom elhagyását. Régebben a benzinhez adalékolt ólom az előbb említett, illetve a kenőolajjal közvetlenül nem érintkező alkatrészek másodlagos kenését biztosította.

Az előbb említetten kívül a gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra melyek a következők:

Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú, szemben benzinnel mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára-, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek, főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten.

A gáz halmazállapotú hajtóanyagok tökéletesen elkeverhetők a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előnyük abban van, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mit a hagyományos üzemanyagok.

A tüzelőanyagok különböző molekulaszerkezetű szénhidrogén-vegyületek keverékéből állnak. Motorbeli égésük jellegzetességeit alapvetően meghatározza a molekulák szerkezete és mérete, valamint a hidrogén és a szénatomok egymáshoz viszonyított, számszerű aránya.

A CO2 kibocsátás szempontjából a minél kisebb C tartalmú tüzelőanyag alkalmazása a kedvezőbb.

A CO, HC és NOx aránya jelentősen alacsonyabb a benzinüzemhez viszonyítva, mert a kén és az ólom hiánya az LPG-ben nagymértékben csökkenti ezen összetevők jelenlétét a kipufogógázban. Ezen hatások együttes hatásaként kevésbé használódik, koszolódik el az olaj.

Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy cégünk nem javasolja az olajcsere periódus heghosszabbítását a motor élettartamának heghosszabbítása érdekében.

Miért nő a motor hőterhelése? Káros-e a szelepekre?

A benzinhez viszonyítva az LPG égési hőmérséklete 100-150 fokkal magasabb ami nem tekinthető károsnak egy megfelelően szervizelt gépjárműnél. Csupán a szelephézagok rendszeres ellenőrzéséről kell gondoskodni.

Nő-e a motor élettartama, ha igen, akkor ez hogy illeszthető a megnövekedett hőterheléshez?

A motor élettartama két fontos tényezőnek köszönhető:

  • A tisztább égés miatti olajelhasználódás miatt a gyári olajcsere periódusok betartásával tovább futnak jobb minőségű olajban az alkatrészek.
  • A lágyabb, elnyújtottabb égés miatt kevésbé vannak mechanikusan igénybe véve a motor egyes alkatrészei.

A megnövekedett hőterhelés nincsen szoros összefüggésben a motor élettartamával.

Miért lesz csendesebb a motor?

A lágyabb, elnyújtottabb égés miatt.

Robbanásveszélyes-e a gázüzemű gépkocsi?

Nem mert a hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaz, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartályok különleges 3-4 mm vastag edzett acélanyagból készülnek és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen a csomagtérben kerülnek elhelyezésre. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot.

Érezhető-e gázszag az átalakított járművekben?

Általában azt mondják a szkeptikusok, hogy a gázautó mindig büdös. Egy megfelelően átalakított jármű esetében nem érezni gázszagot sem az utastérben sem a gépkocsi körül. A gépkocsik az átalakítás után minden esetben egy kötelező szivárgásellenőrzésen esnek át, melyről hivatalos okirat is készül, az úgynevezett TANUSÍTVÁNY mely garantálja, hogy gépkocsi nagynyomású rendszere gáztömör, szivárgásmentes. Azonban ha a gépkocsit - jogszabályellenesen - háztartási PB gázzal töltik fel (akár palackról, akár telepített tartályról), akkor még szivárgásmentes gépkocsik is lehetnek gázszagúak. Ennek oka, hogy a háztartási PB gázokba sokkal nagyobb mennyiségű illatosító anyagot (etilén-merkaptán) töltenek.

Az előbb említett TANUSÍTVÁNY további fontos információkat is tartalmaz: feltüntetik a beszerelt alkatrészek típusát és engedélyszámát, valamint az átalító műhely engedélyszámait is. Így ha ilyen TANUSÍTVÁNY-t kapunk a gépkocsihoz nyugodtak lehetünk, hogy az átalakítás során képzett szakemberek engedélyezett terméket építettek be.

Lehetséges-e mélygarázsban vagy parkolóházban gázautóval parkolni?

Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak a 67R-01 típusjelölésű elektromágnes reteszelésű tartályszeleppel (multiszelep) szerelt gáztartályú gépkocsival lehet talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba behajtani. Ennek oka, hogy az estelegesen kiszivárgó autógáz (melynek valószínűsége minimális, gyakorlatilag nulla), a levegőnél nehezebb, színtelen anyag így a padlószint közelében összegyűlve a levegővel robbanóképes elegyet alkothat. Az új szabványú tartályszelepek ennek kapcsán fokozott biztonsági rendszerrel vannak ellátva. Ez teszi lehetővé, hogy a jelenlegi szabályozás alapján a modern rendszerekkel korlátozás nélkül lehet bárhol parkolni.

Magánterületeken, családi házak garázsában ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol a szivárgó gáz a szabadba távozhat, akkor nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat. A kereskedelmi forgalomban kaphatóak háztartási jelzőkészülékek is, az alsó robbanási határérték 20%-nál riasztójelzést adnak vagy egy szellőzető rendszert indítanak be.

Az EU államokban már bevezetés alatt áll egy olyan törvény illetve minőségbiztosítási rendszer a gázalkatrész gyártásban, melyek együttesen lehetővé teszik minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolást.

Jár-e teljesítmény változással és fogyasztás növekedéssel a gázüzemű átalakítás?

Mivel a gázüzemanyag fűtőértéke alacsonyabb így azonos feltételek mellett a gépkocsi motorjának teljesítménycsökkenése 5%-on belül van. Tehát azonos teljesítmény eléréséhez több üzemanyagra van szükség gázüzemben mint benzinüzemben. Ez mintegy 10-15 %-os fogyasztásnövekedést jelent literben számolva. A túlfogyasztás mértéke pozitív és negatív irányban is jelentősen függ a motor állapotától, főleg a gyújtórendszer tekintetében és a vezetési stílustól is. Azonban az autógáz kedvező árának köszönhetően igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható.

 

Szerviz bejelentkezés 

 

Autógáz beszerelés Karbantartás és szerviz

Kapcsolat

-Flopex autójavító és autógáz szerviz
-Dióhéjas szelep tisztítás (diószórás)
-Klíma szerviz
1174. Budapest, Rákóczi Ferenc u. 83.
Telefonszám: +36 30 941 2995
E-mail: flopex(kukac)flopex(pont)hu
Web: https://flopex.hu/
Névjegykártya mentése

Üzenetküldés

-

Ide kattintva tekinthető meg: Adatvédelmi nyilatkozat.

© 2025 Flopex Bt. Dióhéjas tisztítás, autójavítás, autószerelés, fékfolyadék csere, autógáz szerelés és átalakítás (LPG), klíma szerviz Jogi nyilatkozat Impresszum Adatvédelmi nyilatkozat Sütik

Kreatív website

Dióhéjas tisztítás, autószerelés, autójavítás, klíma szerviz Flopex

Ez a weboldal sütiket használ. Ha ezt tudomásul veszi, akkor folytassa a böngészést.

További információ