• Menü
  • VAG Csoport
  • Dióhéjas tisztítás
  • Autó szerviz
    • Autó szervizünk szolgáltatásai
    • Teljes körű autójavítás
    • Fékfolyadék csere
    • Műszaki vizsgáztatás
    • Kipufogó javítás
    • Ózongázos klímatisztítás
    • Műszeres diagnosztika
    • Dióhéjas tisztítás (szívósor és szelep tisztítás, koksztalanítás)
  • Autógáz
    • Autógáz ismertető
    • Miért előnyös váltani?
    • Megtérülési kalkulátor
    • Autógáz beszerelés
    • Gyakori kérdések
    • Karbantartás és szerviz
    • Autógáz rendszerek
    • Karburátoros autógáz rendszer
    • Hagyományos hengerenkénti injektoros
    • Központi injektoros autógáz rendszer
    • Szekvenciális autógáz rendszer
  • Hatósági eljárások
    • A hatósági eljárások
    • Engedélyek
    • Gázbiztonsági tanúsítvány
    • Gáztartály nyomáspróba
  • Gumiszerviz
  • Blog
  • Kapcsolat
Dióhéjas tisztítás, autójavítás Flopex Dióhéjas tisztítás, autójavítás Flopex
Dióhéjas tisztítás, autójavítás,
autógáz rendszerek javítása (LPG)

Gyakori kérdések

Mi az oktánszám?

Az oktánszám a motorhajtó anyagok minőségét jelölő szám, a hajtóanyagok kompressziótűrését jelöli. A mérendő motorhajtó anyagot izooktánból (izooktán-C8H18) és n-heptánból (C7H16) komponált keverékkel hasonlítják össze. A mérendő üzemanyag kompressziótűrés szempontjából azonos tulajdonságokkal rendelkező keverék térfogatszázalékban megadott izooktán tartalmát nevezzük oktánszámának. Tehát például a 95-ös benzin nyomástűrése azonos a 95 (V/V)% oktánt és 5 (V/V)% heptánt tartalmazó keverékével.

Igaz-e, hogy az LPG oktánszáma 100 felett van?

Az LPG oktánszáma általában 90 és 105 között változhat attól függően, hogy mennyi propánt és butánt valamint adalék és szennyező anyagot tartalmaz. Magyarországon a valóság figyelembevételével a gázforgalmazók által árusított LPG oktánszáma 95 körül alakul. Az LPG tüzelőanyagok nagyon jó kopogásállóak a magas oktánszámból kifolyólag (propán: 111, bután 102)

Hogyan hat ez a motorra?

A fentiekben említett módon függ össze az oktánszám a kompresszió tűréssel.

A motor működésére ez mint az előgyújtás nagyságára hat ki. A modern gépjárművek előgyújtás szabályzása egy speciálisan a motor paramétereire hangolt gyújtástérkép és a kopogásérzékelő jelei alapján történik. Így gázüzemben nagyobb előgyújtás engedhető meg. A kedvező nyomás és gyulladási viszonyok következtében lágyabb, elnyújtottabb égés zajlik le a hengerekben.

Miért nő meg az olajcsere ciklusideje?

Mivel a kereskedelmi forgalomban ma már csak ólommentes benzin vásárolható így a mai korszerű konstrukciójú, katalizátoros motorok kialakítása, a szelepülékek és a szeleptányérok illetve szelepvezetők anyagának helyes megválasztása lehetővé teszi az ólom elhagyását. Régebben a benzinhez adalékolt ólom az előbb említett, illetve a kenőolajjal közvetlenül nem érintkező alkatrészek másodlagos kenését biztosította.

Az előbb említetten kívül a gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra melyek a következők:

Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú, szemben benzinnel mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára-, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek, főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten.

A gáz halmazállapotú hajtóanyagok tökéletesen elkeverhetők a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előnyük abban van, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mit a hagyományos üzemanyagok.

A tüzelőanyagok különböző molekulaszerkezetű szénhidrogén-vegyületek keverékéből állnak. Motorbeli égésük jellegzetességeit alapvetően meghatározza a molekulák szerkezete és mérete, valamint a hidrogén és a szénatomok egymáshoz viszonyított, számszerű aránya.

A CO2 kibocsátás szempontjából a minél kisebb C tartalmú tüzelőanyag alkalmazása a kedvezőbb.

A CO, HC és NOx aránya jelentősen alacsonyabb a benzinüzemhez viszonyítva, mert a kén és az ólom hiánya az LPG-ben nagymértékben csökkenti ezen összetevők jelenlétét a kipufogógázban. Ezen hatások együttes hatásaként kevésbé használódik, koszolódik el az olaj.

Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy cégünk nem javasolja az olajcsere periódus heghosszabbítását a motor élettartamának heghosszabbítása érdekében.

Miért nő a motor hőterhelése? Káros-e a szelepekre?

A benzinhez viszonyítva az LPG égési hőmérséklete 100-150 fokkal magasabb ami nem tekinthető károsnak egy megfelelően szervizelt gépjárműnél. Csupán a szelephézagok rendszeres ellenőrzéséről kell gondoskodni.

Nő-e a motor élettartama, ha igen, akkor ez hogy illeszthető a megnövekedett hőterheléshez?

A motor élettartama két fontos tényezőnek köszönhető:

  • A tisztább égés miatti olajelhasználódás miatt a gyári olajcsere periódusok betartásával tovább futnak jobb minőségű olajban az alkatrészek.
  • A lágyabb, elnyújtottabb égés miatt kevésbé vannak mechanikusan igénybe véve a motor egyes alkatrészei.

A megnövekedett hőterhelés nincsen szoros összefüggésben a motor élettartamával.

Miért lesz csendesebb a motor?

A lágyabb, elnyújtottabb égés miatt.

Robbanásveszélyes-e a gázüzemű gépkocsi?

Nem mert a hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaz, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartályok különleges 3-4 mm vastag edzett acélanyagból készülnek és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen a csomagtérben kerülnek elhelyezésre. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot.

Érezhető-e gázszag az átalakított járművekben?

Általában azt mondják a szkeptikusok, hogy a gázautó mindig büdös. Egy megfelelően átalakított jármű esetében nem érezni gázszagot sem az utastérben sem a gépkocsi körül. A gépkocsik az átalakítás után minden esetben egy kötelező szivárgásellenőrzésen esnek át, melyről hivatalos okirat is készül, az úgynevezett TANUSÍTVÁNY mely garantálja, hogy gépkocsi nagynyomású rendszere gáztömör, szivárgásmentes. Azonban ha a gépkocsit - jogszabályellenesen - háztartási PB gázzal töltik fel (akár palackról, akár telepített tartályról), akkor még szivárgásmentes gépkocsik is lehetnek gázszagúak. Ennek oka, hogy a háztartási PB gázokba sokkal nagyobb mennyiségű illatosító anyagot (etilén-merkaptán) töltenek.

Az előbb említett TANUSÍTVÁNY további fontos információkat is tartalmaz: feltüntetik a beszerelt alkatrészek típusát és engedélyszámát, valamint az átalító műhely engedélyszámait is. Így ha ilyen TANUSÍTVÁNY-t kapunk a gépkocsihoz nyugodtak lehetünk, hogy az átalakítás során képzett szakemberek engedélyezett terméket építettek be.

Lehetséges-e mélygarázsban vagy parkolóházban gázautóval parkolni?

Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak a 67R-01 típusjelölésű elektromágnes reteszelésű tartályszeleppel (multiszelep) szerelt gáztartályú gépkocsival lehet talajszintnél mélyebben elhelyezkedő mélygarázsokba és parkolóházakba behajtani. Ennek oka, hogy az estelegesen kiszivárgó autógáz (melynek valószínűsége minimális, gyakorlatilag nulla), a levegőnél nehezebb, színtelen anyag így a padlószint közelében összegyűlve a levegővel robbanóképes elegyet alkothat. Az új szabványú tartályszelepek ennek kapcsán fokozott biztonsági rendszerrel vannak ellátva. Ez teszi lehetővé, hogy a jelenlegi szabályozás alapján a modern rendszerekkel korlátozás nélkül lehet bárhol parkolni.

Magánterületeken, családi házak garázsában ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol a szivárgó gáz a szabadba távozhat, akkor nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat. A kereskedelmi forgalomban kaphatóak háztartási jelzőkészülékek is, az alsó robbanási határérték 20%-nál riasztójelzést adnak vagy egy szellőzető rendszert indítanak be.

Az EU államokban már bevezetés alatt áll egy olyan törvény illetve minőségbiztosítási rendszer a gázalkatrész gyártásban, melyek együttesen lehetővé teszik minden parkolóházban és mélygarázsban a parkolást.

Jár-e teljesítmény változással és fogyasztás növekedéssel a gázüzemű átalakítás?

Mivel a gázüzemanyag fűtőértéke alacsonyabb így azonos feltételek mellett a gépkocsi motorjának teljesítménycsökkenése 5%-on belül van. Tehát azonos teljesítmény eléréséhez több üzemanyagra van szükség gázüzemben mint benzinüzemben. Ez mintegy 10-15 %-os fogyasztásnövekedést jelent literben számolva. A túlfogyasztás mértéke pozitív és negatív irányban is jelentősen függ a motor állapotától, főleg a gyújtórendszer tekintetében és a vezetési stílustól is. Azonban az autógáz kedvező árának köszönhetően igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható.

 

Szerviz bejelentkezés 

 

Autógáz beszerelés1 Karbantartás és szerviz

Kapcsolat

-Flopex autójavító és autógáz szerviz
-Dióhéjas szelep tisztítás (diószórás)
1174. Budapest, Rákóczi Ferenc u. 83.
Telefonszám: +36 30 941 2995
E-mail: flopex(kukac)flopex(pont)hu
Web: https://flopex.hu/
Névjegykártya mentése

Üzenetküldés

-

Ide kattintva tekinthető meg: Adatvédelmi nyilatkozat.

© 2025 Flopex Bt. Dióhéjas tisztítás, autójavítás, autógáz szerelés és átalakítás (LPG) Jogi nyilatkozat Impresszum Adatvédelmi nyilatkozat Sütik

Kreatív website

Dióhéjas tisztítás, autójavítás Flopex

Ez a weboldal sütiket használ. Ha ezt tudomásul veszi, akkor folytassa a böngészést.

További információ