Miért előnyös váltani?
Elfogultság nélkül kijelenthetjük, hogy a benzines autók gázüzemre történő átalakítása nem más, mint az adott gépjármű korszerűsítése!
Ma már nem az a fő kérdés, hogy milyen autót vezetünk, a kérdés az, hogy milyen üzemanyagot használunk az üzemeltetéséhez.
Mennyit teszünk azért, hogy a levegőszennyezés csökkenjen?
Mennyit teszünk azért, hogy a gyermekeinknek egy élhetőbb világot adjunk majd át?
Igen, Mi is tehetünk azért, hogy a világ egy kicsivel jobb legyen.
A választás előttünk áll. Válassza a gázautót. Válasszon egy olyan szervizt, amely a megfelelő minőségű átalakítással kiváló minőségű, maximálisan biztonságos autózást tesz lehetővé.
Környezetbarát
A légszennyezés óriási problémát okoz a fejlett országokban és hazánkban is. A légszennyezés egyik legjelentősebb forrásai a járművek. A járművek környezetszennyezésének csökkentésében egy újabb előrelépést jelent az LPG üzemanyagként történő használata. A gázüzemű autók károsanyag kibocsátása kedvezőbb a hagyományos üzemanyagokkal szemben.
Magyarországon 2 féle gázüzemanyagot különböztetünk meg:
- A cseppfolyós gázt (LPG, Liquefield Petroleum Gas), ami gyakorlatilag megegyezik a palackos háztartási pébé gázzal. Követelményeit az Európai Unióból átvett MSZ EN 589 szabvány írja elő.
- Sűrített földgázt (CNG, Compressed Natural Gas), ami gyakorlatilag a háztartási vezetékes gáz 200 bar nyomáson.
Az autógázok tulajdonságait a hagyományos üzemanyagokkal szemben az alábbi táblázat mutatja be.
Hajtóanyag jellemzők | Benzin |
Gázolaj | LPG | CNG |
Sűrűség 15 °C-on | 0,73 | 0,84 | 0,55 | 0,14- 0,16 |
Energiasűrűség MJ/kg, MJ/l | 44,0/ 31,4 | 42,5/ 35,7 | 46/25 | 48/8 |
Forráspont | +25/ +110 | +150/ +360 | 0/-42 | -163 |
Gyulladáspont | 220 | 340 | 500 | 540- 600 |
Oktánszám | 92-98 | - | 100- 105 | 118- 120 |
A gázüzemanyagok magas oktánszámuk miatt nem tartalmaznak kopogásgátló adalékanyagokat. A gáz halmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeverhető a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előny, hogy az autógázok egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy mint a hagyományos üzemanyagok. A cseppfolyósgáz két alkotóeleme a propán (C3H8) és a bután (C4H10). A sűrített földgáz döntő része metán, (CH4) amely a legegyszerűbb szénhidrogén vegyület. A felsorolt tulajdonságok miatt az autógáz tökéletesebben ég el, mint a hagyományos üzemanyag. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, policiklikus aromás vegyületet tartalmaz. A nitrogénoxid (NOX) kibocsátás 20-40%-kal, a szénmonoxid (CO) 60-90%-kal, a szénhidrogén (CH) 40-60%-kal kevesebb mint benzinüzemben.
A tökéletesebb égés következtében szilárd részecskék (PM) a gázüzemű autók kipufogógázában nem találhatóak. A benzin üzemhez képest a légkörbe jutó károsanyag mennyisége, különösen a régebbi típusú karburátoros autók esetében csökken jelentősen. A gáz és a beszívott levegő jobb keveredési tulajdonságainak köszönhetően az olajfogyasztás lecsökken, a motorolaj olajcsere periódusa kitolódik, ennek következtében kevesebb fáradt olaj keletkezik.
A gázüzemanyagoknak környezetvédelmi szempontból előnyös tulajdonságai még szabályozott keverékképzésű katalizátoros járműveknél is igazolhatók. Különösen előnyös az autógázok viszonylag magas hidrogén tartalma. A nagy energiatartalmú hidrogén az igazi környezetkímélő üzemanyag, mert égése során víz keletkezik, ugyanakkor a nagyobb hidrogén tartalom következtében a légkörbe jutó széndioxid (CO2) mennyisége kisebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá.
Megbízható
A magas színvonalú műszaki megoldásoknak köszönhetően a gázrendszerek maximálisan illeszthetők a mai korszerű gépkocsik elektronikai és befecskendezéses rendszereihez.
A gázrendszer napjainkra közel olyan műszaki paramétereket eredményez, mint a hagyományos üzemanyag-ellátó rendszer. A hagyományos rendszerrel átalakított gépkocsik teljesítménye gázüzemben 10-15%-kal, a gáz-befecskendezéses rendszerrel átalakított gépkocsik teljesítménye 3-6%-kal csökken.
A gázautók megbízhatóságát a felhasznált alkatrészek szigorú gyártásközi és végellenőrzési rendszere valamint a mára komoly műszaki tudással rendelkező, szakmai továbbképzéseken résztvevő felkészült szakemberek együttes megléte garantálja.
Biztonságos
A gázautókról téves hiedelemként terjedt el, hogy robbanásveszélyesek, használatuk során veszélyben van annak vezetője és környezete egyaránt. Ez természetesen nem igaz. A gázautók robbanásait igazoltan csak az otthoni házilagos szerelések által elkövetett szakszerűtlenségek okozták.
A gázrendszer minden egyes alkatrésze gyártási vagy behozatali engedéllyel rendelkezik, teljesítik az ENSZ-EGB67 előírásait, ami azt jelenti, hogy a Magyarországon átalakított gépkocsik műszaki színvonala az európai előírásoknak mindenben megfelel.
A gázrendszer legkritikusabb alkatrésze a gáztartály minden esetben a lehető legvédettebb helyen kerül elhelyezésre, anyaga szilárdsági méretezéseken átesett szívós acél, ami azt jelenti, hogy ütközésnél komoly deformációra képes kiszakadás, robbanás nélkül.
A gázrendszer minden esetben gáztömören kerül kialakításra, melyről hivatalos igazolást ad az átalakítást végző szakszervíz. Az átalakításokat végző szakszervizek az elmúlt évek során kellő tapasztalatokat szereztek, valamint megfelelő műszerezettséggel rendelkeznek ahhoz, hogy a lehető legbiztonságosabban végezzék el az átalakításokat.
Gazdaságos
Az autógázok felhasználása a környezetvédelmi előnyök mellett az energiahordozók ésszerű kihasználását jelenti. A gáz üzemanyagok az úgynevezett alternatív üzemanyagok közé tartoznak, a hagyományos járművek hajtására viszonylag egyszerű átalakítással felhasználhatók. Köztudott, hogy a nyersolaj készletek sokkal kevesebb időre elegendőek a Föld lakói számára mint a gázkészletek. Az autógáz használata kíméli a világ kőolajkincseit. Az LPG motorhajtóanyagként történő használata különösen előnyös, mert a világ pébégáz termelésének 40%-a a kőolajlepárlás melléktermékeként keletkezik. A gázautók elterjedését számos országban kormány programok ösztönzik (pl. Németország).
Magyarországon a benzin és gáz arányát figyelembe véve 30-40%-os költségmegtakarítás érhető el. A kisebb motorolaj fogyasztás és a megnyújtott olajcsere periódus miatt jelentős költségmegtakarítás érhető el.
A sokkal kedvezőbb gáz-üzemanyag és levegő keveredésének köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nő a gázos motor élettartama.