Diószórás - dióhéjas tisztítás (szívósor és szelep tisztítás)
Mire jó a dióhéjas tisztítás?
Hengerfej megbontása nélkül elehet távolítani a koromlerakodást a szívószelepekről illetve a hozzátartozó szívócsatorna részekről. Ez költséghatékonyabb módszer, mint a motor megbontás és időben sokkal gyorsabb eljárás, mint hengerfej felújítás és mind emelet a dióhéj őrlemény a tisztítás során nem tesz kárt az érintett alkatrész felületeken, mert sokkal puhább, mint bármilyen más szóró anyag.
Miből adódik, hogy elkokszolódik a szívószelep:
Mivel az autó gyártok jó pár évvel ezelőtt még szívócső befecskendezésű motorokat alkalmaztak így azokat ez a veszély nem fenyegette. Ezeknél a típusoknál a benzin tisztította a szelepeket, de mióta egyre jobban át állnak vagy már át álltak az autó gyártok a közvetlen befecskendezésre a környezetvédelmi emisszió szigorítások miatt így már csak ilyen motorokat gyártanak. Ezeknél a motoroknál befecskendező szelep már maga az égéstérbe van elhelyezve el így nincs rá lehetőség, hogy a szívószelepeket tisztítsa az injektor, így a karter gázból (némely modelnél EGR-kipufogó gáz visszavezetésből) adódóan kokszképződés rakodik le, ami a szívó csatornák keresztmetszetét szűkíti.
Ebből adódóan mit okozhat nagy általánosságban, ha nincs elvégezve a tisztítás:
- üzemanyag fogyasztásnövekedést
- égéskimaradást (gyújtás hibát tárolva legtöbb esetben)
- teljesítményvesztést
- egyenletlen motorjárást
Milyen gyakran kell megcsinálni a tisztítást?
Használattól függően, de kb. 80.000-120.000 kilométerenként el kell végezni.
Közvetlen befecskendezéssel szerelt problémás benzinmotorok:
- AUDI/Seat/Skoda/VW: TSi,FSi,TFSi motorjai
- KIA/Hyundai: GDI motorjai és ezeknél a típusoknál nem csak szívószelepeket tisztítjuk, hanem a dugattyú tetőt is, mert koksz réteg alakul ki rajta (minimális olajfogyasztás miatt), ami azt eredményezi, hogy a vastag koksz réteg kezd kialakulni és emiatt öngyulladás lépéletbe és ez dugattyúolvadást okoz, de ez megelőzhető, ha időben el van távolítva a korom réteg.
- Mazda-nál is a Skyactive motorok
- Ford-nál az EcoBoost motorok
- BMW-nél az N-s motorok
és így tovább, ami közvetlen befecskendezésű rendszer, a legtöbb ilyen típusú motornál el kell végezni a tisztítást időben, avagy egy általános karbantartásként kell beépíteni a gépjármű szervizelése mellett, ami nagyjából 80.000-120.000 kilométert jelent.
Hogyan történik a tisztítás?
Nagy nyomású levegő segítségével a dióhéj őrleménnyel szórjuk a lerakodót kokszot, ami fellazul és így már eltávolítható a lerakodás. Miután a szívósor rész meg van bontva, ebből adódóan az injektorokat is bevizsgáljuk hogy megfelelő mennyiséget, illetve megfelelően porlasztanak. Az össze rakás során új tömítésekkel van össze rakva a motornak azon része, amik meg lettek bontva.